۲۴ شهریور ۱۳۸۹، ۱۴:۴۳

تحلیل مهر/

پشت پرده ادعای دیلی تلگراف درباره کمک مالی ایران به اردوغان

پشت پرده ادعای دیلی تلگراف درباره کمک مالی ایران به اردوغان

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : روزنامه دیلی تلگراف در شماره امروز خود ادعایی را منتشر کرده که باور آن کاملا دور از ذهن است، اما با شناخت مالک این روزنامه اهداف آن از انتشار این ادعا نمایان می شود.

دیلی تلگراف به نقل از منابع دیپلماتیک غربی در ترکیه که نامی از آنها نبرده مدعی شده است که دولت جمهوری اسلامی ایران برای پیروزی حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در انتخابات سراسری سال آینده مبلغ 25 میلیون دلار کمک مالی می کند.

روزنامه دیلی تلگراف در مطلبی بدون ذکر منابع مذکور غربی مدعی شده که دولت ایران موافقت کرده تا  12 میلیون میلیون دلار به اردوغان کمک کند و قرار بر این شده تا 13 میلیون دیگر تا پایان سال جاری میلادی در اختیار اردوغان و حزب اسلامگرای عدالت و توسعه برای هزینه های انتخاباتی قرار گیرد .
 
بر اساس این ادعا که دولت ترکیه آن را رد کرده  این پول قرار است صرف تضمین پیروزی مجدد حزب رجب طیب اردوغان ( عدالت و توسعه ) در انتخابات ژوئن سال آتی شود .
 
دیلی تلگراف به نقل از یک دیپلمات غربی ناشناس می نویسد: " توافق بین حزب عدالت و توسعه و ایران بسیار خطرناک است. این موضوع شک و تردیدهای افکار عمومی ترکیه را درباره روابط عمیق دولتشان با کشورهای اسلامی افزایش می دهد.
 
مالک دیلی تلگراف کیست؟
مالک دیلی تلگراف شخصی به نام "روبرت مردوخ" که در ایران با نام "رابرت مرداک" یهودی شناخته می شود است.
 
یک کارشناس یهودشناس در مورد مردوخ می گوید : از آنجا که در کتاب "Who is who" یهود، نامی از مردوخ برده نشده نمی توان گفت وی یک یهودی است.
 
"who is who"  کتابی از نسب شناسی یهودیان است که هر ساله تجدید چاپ و به روز می شود و نام تمامی یهودیان سرشناس و مطرح جهان با اندکی از زندگینامه آنها را منتشر می کند.
 
"فردریک توبن" مدیر موسسه آدلاید استرالیا که چندین بار به ایران سفر کرده پیشتر در پاسخ به مهر در مورد مردوخ گفته بود: مردوخ یک مسیحی است و من سالهاست که وی را می شناسم.
 
روبرت مردوخ کیست؟
 
مردوخ مالک و رئیس غول‌ رسانه‌ ای شرکت خبر (News Corporation)، در سال 1931 در ملبورن استرالیا به دنیا آمد و فعالیت رسانه ‌ای خود را با یک روزنامه در شهر آدلاید استرالیا آغاز کرد. اندکی بعد به انتشار کتاب پرداخت و در چند دهه اخیر رسانه‌هایی را در انگلستان، ایالات متحده و آسیا به تملک خود درآورده و تأثیری فراگیر بر جریان اخبار و اطلاعات در بازار اطلاع‌رسانی جهان گذاشت. او در استرالیا در اواخر دهه 1950 فعالیت خبررسانی را در تلویزیون آغاز کرد اما فعالیت‌های خبری تلویزیونی جدی او در انگلستان و در سال 1989 آغاز شد.
 
در سالهای اخیر این میلیاردر استرالیایی از قوانین غیرسختگیرانه آمریکا استفاده کرده و سلطه خود را بر رسانه‌ ها و ساختار سیاسی این کشور مستحکمتر کرده است؛ این سلطه بدانجا کشیده است که حتی شبکه فارسی ‌وان توسط گروه رسانه‌ ای او راه‌اندازی شد.
 
تلویزیونهای ماهواره‌ ای او در پنج قاره جهان به بخش برنامه می ‌پردازند، او 175 روزنامه از جمله "نیویورک ‌پست" و "تایمز" لندن را در مالکیت خود دارد. تنها در ایالات متحده مرداک 35 ایستگاه تلویزیونی، شبکه‌های فاکس و استودیو قرن بیستم فاکس را در اختیار دارد که 40 درصد جمعیت این کشور را تحت پوشش رسانه‌ ای قرار می ‌دهند.
 
قبل از آغاز جنگ عراق، رابرت مرداک در رسانه‌ های مختلف تحت مالکیت خود، به‌ طور کامل از آغاز جنگ آمریکا در عراق حمایت کرد و اقدام جورج بوش را صحیح و اخلاقی توصیف کرد.
 
عده ‌ای از صاحب ‌نظران رسانه در آمریکا معتقدند اکثر اقدامات مردوخ در راستای استفاده از نفوذ سیاسی برای اهداف مالی صورت می ‌گیرد. به عبارت دیگر او از رسانه‌ هایی که در اختیار دارد، برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی که در نهایت منافع مالی برای وی دارد، استفاده می ‌کند و در این میان قدرتهای چون آمریکا و رژیم صهیونیستی با عقد قرارد با شبکه های تحت اختیار مردوخ سفارش ساخت برنامه های مورد علاقه خود را به آنها می دهند که در میان آنها برنامه های ضد اخلاقی و ضد اسلامی جایگاهی ویژه دارد. 
 
اهداف پشت پرده در ادعای کمک ایران به اردوغان
 
ادعای دخالت ایران در امور داخلی کشورهای همسایه خود، دروغ نخ نماشده ای است که گویندگان آن تا کنون به اهداف خود از بیان آن نرسیده اند اما اینبار ادعا شده که تهران برای روی کار ماندن قدرتی خاص پول هزینه کرده است.
 
آیا این ادعا در مورد کشوری چون ترکیه می تواند صحیح باشد؟ آیا دولت ترکیه که توانسته این کشور را از رکود اقتصادی وحشتناک سالهای نه چندان دور خارج کند به حدی ضعیف شده که برای حفظ قدرت خود نیازمند دریافت کمک از سوی ایران است؟
 
مروری بر تحولات سالهای اخیر ترکیه همچون انتخابات پارلمانی دور قبل، نحوه انتخاب رئیس جمهورترکیه و محبوبیت حزب عدالت و توسعه دلایل محکمی هستند تا بتوان با تکیه بر آنها ادعای کمک ایران برای بقای عدالت و توسعه در قدرت را رد کرد.  
 نتایج همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه به گونه ای رقم خودره که اغلب کارشناسان آن را پیروزی اسلام گرایان بر لائیک ها توصیف کردند.
 
به واقع پیروزی اسلام گرایان در ترکیه پیام هایی را برای آنان که مخالف توسعه این دین در جهان هستند دارد. در سالهای گذشته یکی از دلایل اصلی مخالفت اروپا با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا آن بود که اعلام می شد اروپا نمی خواهد یک کشور مسلمان را در درون خود جای دهد حال اکنون با پیروزی اسلام گرایان در ترکیه و روابط حسنه این کشور با ایران، اسلام ستیزان خود را در مقابل جبهه ای می بینند که ظلم ستیزی حرف مشترک تمامی حاضران در آن است. ترکیه و ایران وبرخی کشورهای عربی منطقه دارای حکومت های مسلمان هستند و خوب تقویت این جبهه نگرانیهایی را برای مخالفان اسلام در پی دارد.
 
بدون شک یکی از این نگرانی ها به خطر افتادن موقعیت رژیم اسرائیل در منطقه خواهد بود. فراموش نکنیم که در ماه های گذشته روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی به پائین ترین حد خود در سالهای اخیر رسید و غرب به صراحت نگرانی خود را از سیاست گردش به چپ ترکیه اعلام داشت.
 
با این اوصاف می توان به این نتیجه رسید که هدف از انتشار این ادعا در روزنامه دیلی تلگراف بر هم زدن جو موجود در ترکیه و قرار دادن احزاب سکولار و لائیک این کشور در برابر حزب حاکم است.
 
فراموش نکنیم که با اصلاح قانون اساسی در ترکیه قدرت ارتش و سیستم قضایی در این کشور کاسته می شود و بعید نیست که با تکرار اینگونه ادعاها ارتش ترکیه نیز در برابر دولت این کشور بایستد و صهیونیست ها که پیشتر با حمایت از پ.ک.ک به دنبال حفظ منافع خود بودند اینبار با این ترفند، از دست دادن تنها متحد خود در خاورمیانه را به تعویق بیاندازد.   
 
-------------------------
نگارش : عبدالحمید بیاتی  
کد خبر 1151848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha